VULL LLEGIR-TE

 


És estrany trobar algú al camí que va des del mas dels meus avis fins a Sant Feliu 

de Pallerols, un poble de la Garrotxa travessat pel riu Brugent, envoltat de 

muntanyes verdes i volcans. Els dos quilòmetres de sender discorren en bona part 

a la vora de les aigües d’una riera que flueix sorollosa fins a vessar­-se en un afluent 

de més cabal abans d’arribar al poble. El caminet s’endinsa en un bosc d’avellaners, 

nogueres, alzines, roures, til∙lers, verns, pollancres i boix. La terra volcànica, negra i 

tova, humida, et regala maduixes d’arboç a la vora del camí. Aquell estiu de fa tants 

anys, em vaig acostumar a fer i desfer aquell itinerari cada dos o tres dies, cap a les 

sis de la tarda, per anar a la biblioteca del poble a demanar en préstec alguna 

novel∙la. En retornava una i me n’enduia una altra. I tot seguit, rabent, me’n tornava 

a casa dels avis per on havia vingut.


Llegia compulsivament, en aquell temps en què 

no existien els portàtils, ni tan sols els telèfons mòbils. Mil aventures vaig viure 

sense moure’m del jardí del mas. Acabava de fer quinze anys. Era conscient que 

tenia tota una vida per endavant per estudiar, viatjar, enamorar­-me, volar... però 

aquell estiu havia d’estar­-me allà. Els pares volien que passés amb els avis tres 

setmanes, abans d’anar­-me’n de campaments als Pirineus. El lloc era preciós, 

enmig de camps i boscos, la masia de pedra antiga. De nit, m’adormia sentint el 

murmuri de les aigües del rierol que corria a prop. M’imaginava que s’enduien tot 

allò que no m'agradava del món i de mi, i de seguida em venia la son. 


Una d'aquelles tardes, tornant a casa, vaig creuar­me amb un noi que devia tenir 

uns disset anys, vestit amb pantalons curts i la camisa per fora, cabells llargs, 

castanys, ulls grisos, de puresa absoluta, que em van mirar per uns instants. No 

l’havia vist mai. Com és costum quan hom és troba algú al camí, ens vam fer una 

breu salutació sense aturar­-nos. En arribar al mas, va sortir a rebre'm en Sam, el gos

dels avis, un pastor alemany molt carinyós. —Vols que el proper dia et porti amb mi al

poble? —vaig dir-li mentre li feia festes. 


Tres dies després havia acabat la meva lectura i vaig tornar a la biblioteca, aquesta 

vegada amb en Sam corrent al meu costat. Estava ben content de fer aquell 

passeig. En arribar a la biblioteca el vaig lligar a fora i vaig entrar a triar un llibre. 

Aquell noi estava assegut al fons, llegint. M'hi vaig fixar de seguida. Va alçar la vista 

i em va mirar amb aquells ulls grisos, inquietants, però alhora dolços. Em 

vaig dirigir a una pretatgeria i vaig resseguir la filera de llibres. No em concentrava, 

sabia que aquells ulls grisos m'observaven. Vaig agafar a l'atzar un llibre i vaig fer 

veure que el fullejava. De reüll, vaig mirar cap on era ell. Efectivament, m'estava 

mirant. Vaig enrojolir a l'instant i amb la necessitat de fugir, vaig dirigir­-me 

ràpidament al taulell. La bibliotecària em va indicar el dia màxim de préstec del 

voluminós exemplar que m'estava enduent.


En Sam m'esperava a la porta. El vaig deslligar i em vaig dirigir al camí del bosc per

tornar a casa. Em vaig sentir molt tonta fugint d'aquella manera, però què hi podia fer

jo, era tant tímida...! En Sam anava i venia davant meu, jo anava més ràpida que

habitualment perquè estava enfadada amb mi mateixa. A mig camí, en Sam es va

quedar enrere, vaig girar­-me i el vaig veure fent­-li festes a aquell noi! Estava jugant

amb ell com si el coneguésl Es va apropar a mi amb en Sam al costat. 

—M'encanten els gossos —va dir. —Em dic Daniel— i em va estendre la mà. —Jo

Sílvia —vaig contestar fluixet, donant­-li la mà. 

—T'he seguit —em va dir amb naturalitat. —Per què? —vaig replicar. 

—Perquè si he d'esperar que acabis de llegir ​A la recerca del temps perdut per tornar­-te a veure, m'hi puc morir! —va dir assenyalant el llibre que portava

abraça't al pit. Encara no havia ni mirat el títol! Perplexa, vaig observar la portada.

Marcel Proust. No sabia què dir. Aquell noi em volia tornar a veure? 

—Puc acompanyar­-te? —va dir. Vaig mirar en Sam i vaig pensar que ell em protegiria, 

tot i que segurament no seria necessari. Vam avançar junts per l'estret sender. 

Em va començar a parlar del llibre. L'havia llegit. —La primera part es diu ​Pel Camí de Swann​. És un camí com aquest, que porta a casa d'en Swann, un veí del noi 

protagonista. Aquest, que es diu Marcel, fa cada dia aquell camí per intentar veure a 

la filla d'en Swann, Gilberte, de qui està secretament enamorat.

—I per què es titula ​A la recerca del temps perdut​?' —vaig preguntar. —No ho sé del cert, potser perquè mai es va atrevir a dir­-li que l'estimava. Va perdre massa el temps 

observant­-la de lluny. Va ser bastant covard, la veritat—. Es va quedar pensatiu i va 

continuar: —Per a mi els llibres són com pantalles d'imatges esteses en un fil. Imatges 

d'un passat que no és el meu, però jo hi sóc allà, vivint­-lo. M'entens?—. No ho havia 

pensat mai així. —Crec que sí, llegir és com viure altres vides, no?—, vaig respondre. 

Ens vam aturar davant de casa dels avis. —Suposo que t’estaràs uns quants dies 

aquí, per poder acabar el llibre—, va dir­me. Li vaig contestar que només m’hi estaria 

cinc dies més, perquè després me n’anava de campaments. 

Va posar una cara com de decepció i em va dir: —Bé, si te n’has d’anar, no em puc 

permetre perdre el temps. Visc al següent mas, pujant per aquest camí. Som veïns, 

com la filla de Swann i en Marcel de la novel∙la. Vols que demà passi a buscar­te i 

pugem fins a la Font Grossa?— Li vaig dir que sí. Va somriure, es va ajupir a fer-­li

unes festes a en Sam i es va acomiadar de mi dient­-me: —Perfecte, passaré a les 10,

d’acord? —D’acord—, vaig contestar, i se’n va anar camí amunt amb les mans a les 

butxaques i xiulant, ben content. 


L’àvia ens havia vist per la finestra del primer pis. Va baixar a rebre’m i em va dir: 

—Veig que has conegut el nét de Can Buixat. És un noi molt eixerit. Quan éreu ben 

petits havíeu jugat junts. Després els seus pares van deixar de venir perquè viuen a 

l’estranger. Però aquest any el noi ha decidit passar l’estiu amb els avis. Estan molt 

contents. 

—No me’n recordo. Quants anys tenia quan el vaig conèixer?

—Ui, eres petita..., tres o quatre anys!


Vaig pujar a la meva habitació. Em vaig mirar el llibre, no tindria temps de llegir-­lo, 

això quedava clar. El vaig fullejar, i entre les primeres pàgines hi vaig trobar un gran 

trèbol de quatre fulles, sec. Vaig tocar delicadament amb un dit el símbol de la 

fortuna. I vaig pensar que jo tampoc no podia perdre el temps. 

Estava emocionada, nerviosa, contenta, el sol entrava per la finestra i il∙luminava 

tota l’habitació. Tot era perfecte. L'endemà va arribar puntual. L’àvia el va fer passar al menjador. Els sentia xerrar animadament mentre baixava les escales, nerviosa. Ell estava assegut a un 

tamburet, jugant amb en Sam, que no parava de moure’s, ben content. 

Quan em va veure, va somriure. Ens vam saludar, i em va dir que en Sam volia 

venir amb nosaltres. Vam dir adéu a l’àvia i vam sortir amb en Sam. No és gaire 

llarga l’excursió a la Font Grossa, mitja hora a tot estirar. 


La Font Grossa queda amagada en una zona obaga i humida, als peus de la 

muntanya de la Salut, amb una vegetació tupida de roures, boix grèvol i 

verns a la vora del torrent. Poc abans d’arribar a la font, es pot entreveure un mas

molt deixat, però habitat encara, perquè es veia una vaca a l’era. Ens vam aturar. En 

Sam grunyia mirant cap el mas, com si ens volgués advertir d’algun perill. L’àvia 

m’havia explicat que anant a la Font Fosca hi vivien tres germans, ancians, que no 

es relacionaven mai amb ningú. Baixaven al poble molt d’hora, compraven el pa, 

queviures, i tornaven a pujar. En Daniel s’hi volia apropar, però li vaig demanar que 

no ho fes. Vaig tenir por. Vam continuar fins arribar a la font mentre en Sam 

continuava allà, grunyint, però el vam cridar i finalment va córrer cap a nosaltres. 

Vam seure allà, sentint la remor de l’aigua i la frescor de l’ombra. Vam parlar dels 

tres germans, li vaig dir que em feia por estar­-me allà per si apareixien, però ell em 

va dir que no calia tenir por, que cada persona porta una història a dins, com si fos 

un llibre, i que els germans devien tenir una història tràgica que els havia fet 

recloure’s en aquella casa durant anys i anys. La gent els tenia por perquè no els 

coneixia, la por a allò desconegut és molt habitual. 


—Jo tampoc no et conec gaire i no m’has fet por—, vaig dir. —Sí, però estaves 

intranquil·la quan et vaig parlar al bosc—, va contestar. Em vaig posar molt vermella. 

—Ara ja saps alguna cosa més de mi, per això hi confies—, va afegir. 

Em vaig quedar pensativa. Me n’havia d’anar al cap de pocs dies i em sabia greu 

deixar aquella amistat. Em va mirar després d’un silenci, i em va dir: —Em sap greu 

que te’n vagis. 

—Per què? Voldries llegir­-me?

—Sí, vull llegir­-te, fins a l’última lletra, o fins on tu em deixis. 

I així va ser com vam començar una història junts. Me’n vaig anar, però vaig tornar i 

ell encara hi era, esperant-­me. I després de tants anys encara hi és, i segueix 

llegint­-me, i jo a ell, fins que un dels dos arribi a l’última lletra. 


________________________________

Relat premiat a l'11è. Concurs Somnis Daurats. Convocat per l'Associació de Veïns de la Plaça de Catalunya, de Manresa. 13 juliol 2016.


Comentarios